ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
nmeletis@pegasus
Πηγή: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11378&subid=2&pubid=18676948
Θεματα Εθνολογιας, Ανθρωπολογίας, Αρχαιολογιας, Γλωσσολογιας, Κριτικης Ιδεων, Παιδειας, Κοινωνιας, Οικολογίας, Ιστοριας και Πολιτισμου
Ο ελληνισμός, στην ιστορική του πορεία των 4000 χρόνων, δημιούργησε αχανείς πολυεθνικές (αλλά ποτέ πολυπολιτισμικές) αυτοκρατορίες, είχε εμπορικές σχέσεις με δεκάδες λαούς και χώρες, υπέστη επιδρομές βαρβάρων λαών, κατακτήθηκε πλήρως ή εν μέρει από ξένους στρατούς, ενώ εκτοπίσθηκαν τμήματά του από προαιώνια ελληνικά εδάφη. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ιστορικών εξελίξεων ήταν κάποιοι ελληνικοί πληθυσμοί να αλλοφωνήσουν, όπως ορισμένοι μικρασιάτες (τουρκόφωνοι Έλληνες), να λατινοφωνήσουν (βλαχόφωνοι Έλληνες), να σλαβοφωνήσουν (σλαβόφωνοι Έλληνες), να αλβανοφωνήσουν (αρβανιτόφωνοι Έλληνες) ή να ιταλοφωνήσουν (οι Γρεκάνοι της Magna Grecia). Εκείνο πάντως, που και επιστημονικώς είναι αδιαμφισβήτητο, είναι η διαπίστωση ότι η ομιλούμενη γλώσσα δεν αποτελεί πλέον απόλυτο εθνολογικό κριτήριο ταξινόμησης ενός πληθυσμού...
«εἷς ἐμοὶ μύριοι, εἰ ἄριστος ἦ » (Ένας άνθρωπος για μένα αξίζει όσο δέκα χιλιάδες, όταν είναι άριστος)
Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος (6ος/5ος αἰώνας π.Χ.)
«Όλβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν»
(Ευτυχισμένος όποιος διδάχθηκε Ιστορία)
Ευριπίδης (Αρχαίος τραγικός ποιητής, 480-406 π.Χ.)
“...τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ' ἀχρεῖον νομίζομεν…”
[…και εκείνον που ουδόλως συμμετέχει (στα κοινά), δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο (πολίτη), αλλά άτιμο…]
Θουκυδίδου, "Ιστορίαι" Β΄40
Τὸ δὲ τὴν πόλιν σοὶ δοῦναι οὐτ' ἐμὸν ἐστίν, οὔτ’ ἄλλου τῶν κατοικούντων ἐν ταύτῃ. Κοινῇ γὰρ γνώμῃ πάντες αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν καί, οὐ φεισόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, 1453
«Το έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι αληθές» Διονύσιος Σολωμός (1789-1857)
"...Γράφουν σοφοί άντρες πολλοί, γράφουν τυπογράφοι ντόπιοι και ξένοι διαβασμένοι για την Ελλάδα -ένα πράμα μόνον με παρακίνησε κι εμένα να γράψω, ότι τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί και σοφοί κι αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι όσοι αγωνιστήκαμεν, αναλόγως ο καθείς, έχομεν να ζήσομεν εδώ. Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, να την φυλάμεν κι όλοι μαζί και να μην λέγει ούτε ο δυνατός "εγώ", ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς "εγώ"; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει εγώ· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε "εμείς". Είμαστε εις το "εμείς" και όχι εις το "εγώ". Και εις το εξής να μάθομεν γνώση, αν θέλομεν να φκιάσομεν χωριόν, να ζήσομεν όλοι μαζί. Έγραψα γυμνή την αλήθεια, να ιδούνε όλοι οι Έλληνες ν' αγωνίζονται δια την πατρίδα τους, δια την θρησκεία τους, να ιδούνε και τα παιδιά μου και να λένε: "Έχομεν αγώνες πατρικούς, έχομεν θυσίες", αν είναι αγώνες και θυσίες. Και να μπαίνουν σε φιλοτιμίαν και να εργάζονται εις το καλό της πατρίδας τους, της θρησκείας και της κοινωνίας.
Στρατηγός Μακρυγιάννης (1794-1864)
Γνῶμες, καρδιές, ὅσοι Ἕλληνες, ὅ,τι εἶστε μὴν ξεχνᾶτε,δὲν εἶστε ἀπὸ τὰ χέρια σας μονάχα, ὄχι. Χρωστᾶτε καὶ σὲ ὅσους ἦρθαν, πέρασαν, θὰ ᾿ρθοῦνε, θὰ περάσουν. Κριτές, θὰ μᾶς δικάσουνοἱ ἀγέννητοι, οἱ νεκροί...
Κωστῆς Παλαμᾶς (1859-1943)
"Ζωντόβολα μη φοβάσθε την ΑΛΗΘΕΙΑ.
Η Αλήθεια δεν σκοτώνει,
τα ΨΕΜΜΑΤΑ καταθάπτουν τους Λαούς"
Περικλής Γιαννόπουλος (1870-1910)
"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)
«Να ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, η Μακεδονία θα μας σώσει. Θα μας σώσει από την βρώμα όπου κυλιούμαστε, θα μας σώσει από την μετριότητα και από την ψοφιοσύνη, θα μας λυτρώσει από τον αισχρό τον ύπνο, θα μας ελευθερώσει. Αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, εμείς θα σωθούμε...»
«Μαρτύρων και Ηρώων αίμα», 1907
Ίων Δραγούμης (1878-1920)
«Γι' αυτά που δεν μπορούμε να μιλήσουμε, γι' αυτά πρέπει να σιωπούμε» Tractatus Logico-Philosophicus - Κεφάλαιο 7
"The limits of my language mean the limits of my world". "Tractatus Logico-philosophicus"
Λούντβιχ Βιτγκενστάϊν (1889-1951)
Τις ημύνθη περί πάτρης;
Και τι πταίει η γλαυξ, η θρηνούσα επί ερειπίων; Πταίουν οι πλάσαντες τα ερείπια. Και τα ερείπια τα έπλασαν οι ανίκανοι κυβερνήται της Ελλάδος. Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί, εκατάστρεψαν το έθνος, ανάθεμά τους. Κάψιμο θέλουν όλοι τους! Τότε σ' εξεθέωναν οι προεστοί κ' οι 'γυφτοχαρατζήδες', τώρα σε 'αθεώνουν' οι βουλευταί κ' οι δήμαρχοι.
Αυτοί που είχαν το λύειν και το δεσμείν εις τα δύο κόμματα, τους έταζαν 'φούρνους με καρβέλια', δώσαντες αυτοίς ουχί πλείονας των είκοσι δραχμών μετρητά, απέναντι, καθώς τους είπαν, και παρακινήσαντες αυτούς να εξοδεύσουν κι απ' τη σακκούλα τους όσα θέλουν άφοβα, διότι θα πληρωθούν μέχρι λεπτού, σύμφωνα με τον λογαριασμόν, όνήθελαν παρουσιάσουν.
Το τέρας το καλούμενον επιφανής τρέφει τη φυγοπονίαν, την θεσιθηρίαν, τον τραμπουκισμόν, τον κουτσαβακισμόν, την εις τους νόμους απείθειαν. Πλάττει αυλήν εξ αχρήστων ανθρώπων, στοιχείων φθοροποιών τα οποία τον περιστοιχίζουσι, παρασίτων τα οποία αποζώσιν εξ αυτού…
Μεταξύ δύο αντιπάλων μετερχομένων την αυτήν διαφθορά, θα επιτύχει εκείνος όστις ευπρεπέστερον φορεί το προσωπείον κ' επιδεξιώτερον τον κόθορνον.
Άμυνα περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των θεσμών, η εθνική αγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου υλισμού και πιθηκισμού, του διαφθείροντος το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον το έθνος, και η πρόληψις της χρεοκοπίας.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
στην εφημερίδα «Ακρόπολις» 115 χρόνια πριν
«Το πρώτο σου χρέος, εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει».
Νίκος Καζαντζάκης
«Ασκητική»
2 σχόλια:
Τέσσερα και ένα ανευρεθέντα βιβλία σχετικά και σχόλια:
*α.''Πόθεν το εθνικόν ΄΄Αρβανίτης΄΄'',Πέτρος Α.Φουρίκης,Ελεύθερη Σκέψις,έτος έκδοσης:1996
β.Η διαμαρτυρία των Βορείων Ηπειρωτών,Περικλής Κ.Βιζουκίδης,Ελεύθερη Σκέψις,έτος έκδοσης:1992
γ.Το Βορειοηπειρωτικό σε φαύλο κύκλο,Αλέκος Χατζής,Γόρδιος,έτος έκδοσης:2005
δ.''Ένας Έλληνας στην Αλβανία Λιθαράκια μιας ζωής'',Αλέκος Χατζής,Γόρδιος,έτος έκδοσης:2008
ε.Νικόπολις-Πρέβεζα,Πέτρος Α.Φουρίκης,Δωδώνη,έτος έκδοσης:2007
'Στο ellines-albanoi.blogspot.com όπως και 'στο albaniatrip.blogspot.com ο φιλέρευνος και ισορροπημένος αλλά και εξισορροπητικός αναγνώστης δύναται να εντοπίση με αρκετή προσπάθεια διάκρισης και να αναγνωρίση το ψευδεπίγραφο στοιχείο από το αληθινό και κάποια ψήγματα και κόκκους ευθείας ιστορικής αλήθειας...
Η ''πλατεία'' της ευκολίας των κρίσεων και των (πρώτων) συνηθισμένων εντυπώσεων ύστερα από αυτές τις αφοριστικές και φανατισμένες κρίσεις-σκέψεις αδυνατεί να βαδίση σύμφωνα με τον κώδικα της επιστημονικής δεοντολογίας αλλά,συνάμα,και ακεραιότητας,αρτιότητας-επάρκειας,σεμνότητας και συστολής.
*Πρόταση:αντί αυτό το τεχνητό ''εθνοκρατικό'' δημιούργημα-κατασκεύασμα ως τα σήμερον που καλείται ''S(h)qiperia''(=Αλβανία!)να εξακολουθή να έχη το συγκεκριμένο όνομα,δε θα γινόταν να αλλάξη και να μετονομασθή για όλες τις χρήσεις και προς όλες,επίσης,τις κατευθύνσεις π α γ κ ο σ μ ί ω ς ''Γετοδακοκαρπία'' ή,απλώς,έστω,εναλλακτικά,''ΓκεγκικήΚαρποδακία/Γκεγκοκαρποδακία'',σύμφωνα,πάντοτε,βεβαίως,με τη νεώτερη επιστημονική προσέγγιση και απόφανση του κ.Ευαγγελίδη και κατά τα πρότυπα,ασφαλώς,του γειτονικού ''Βαρδαριστάν/Τιτοστάν'';Τι λέτε;Άσχημη ιδέα;Πώς το βλέπετε;Δε θα 'μπορούσε να ονομάζεται έτσι,ώστε κ α ι την πατρογονική ιστορική πραγματικότητα να αποδίδη και να εκφράζη α λ λ ά κ α ι να παύση την εμπαθή και ''διεκδικητική'' πορεία του στα πολυτάραχα,πολύπαθα Βαλκάνιά ''μας'';Άλλωστε,για το είδος των,τι Κοσόβα,τι Τίρανα!Σύνορα χαλαρότατα έως ανύπαρκτα αναμεταξύ των,με το Τέτοβο και την Πριστίνα υπερδραστήριες περί της διεθνούς κατοχύρωσης του ''αλβανισμού-σκυπεταρισμού'' των!!Γι'αυτό και βλέπουμε από την ''επικαιρότητα'' των βαλκανικών εφημερίδων και Μ.Μ.Ε. που μας παρέχει ο Γιώργος Εχέδωρος τις απεγνωσμένες κοπιώδεις προσπάθειές των για ''ενοποίηση'' και ''τυποποίηση'' των διαφορετικών διαλέκτων της σκιπεταρικής των γλώσσας(=shqip!)..
Επ'ουδενί τυχαίο και αμελητέο αλλά αξιοπρόσεκτο και αξιοπερίεργο!
Οι Αλβανοσκιπετάροι,έτσι όπως γνωρίζουν να ανοικοδομούν πολυκατοικίες και διάφορα οικήματα(άξιοι συγχαρητηρίων και έχουμε χρέος να το ομολογούμε μέχρις εδώ,σε αυτή και με αυτή την περίπτωση καθότι ικανοί και καταφερτζήδες,πρόθυμοι για κάθε είδους χαμαλοδουλειές και μερεμέτια ή και ολοκληρωμένες εργολαβικές,πια,σε αυτή τη φάση,εργασίες περισσότερο από τους εντόπιους Έλληνες),έτσι είναι μαθημένοι και να φωνάζουν ''Ζήτω η Αλβανία'' ληστεύοντας καταστήματα,Τράπεζες και όποιον άλλο χώρο 'βρούν και το χωρεί ο νους και το ''τραβά'' η όρεξή των και καταστρέφοντας ως έμπειροι κατσαπλιάδες μισθοφόροι ό,τι τους προστάξουν τα αφεντικά!!
Πρέπει να τους αναγνωρίσουμε και τα δύο,διότι,αλλιώς,κατηγορούμαστε ό λ ο ι οι Έλληνες συλλήβδην,η Ε λ λ ά δ α,η Χώρα μ α ς για ''εξελληνισμό'' των καταπιεστικό(συχνό-πυκνό επιχείρημά των κ α τ ά του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού το οποίο δείχνει σε κάθε στιγμή που περνά τη σκοταδιστική μισαλλοδοξία των α λ λ ά και το ότι οι διμερείς μας σχέσεις ο ύ τ ε χαμόγελα ξερά και αφελή είναι ο ύ τ ε υποκριτικές καιροσκοπικές χειραψίες)!
Για να υπάρξουν υγιείς διεθνείς σχέσεις και επαφές χρειάζεται από τα μέρη παιδεία και εσωτερική καλλιέργεια για μια προοδευτική και εκσυγχρονιστική διεθνή κοινωνία των ενεργών πολιτών!Αληθινή κοινωνία του μέλλοντος!
''Ευγένεια'' ψυχής με παράλληλες αδιάκοπες υπονομευτικές ενέργειες ο υ δ έ π ο τ ε έχει ακουσθή και ειπωθή από σοβαρούς ανθρώπους επιστήμονες!Η ''διεθνής'',επομένως,''κοινότητα'' ας αναλάβη τα ηνία και ας επιληφθή του ζητήματος των Αλβανοσκηπετάρων και ας μας ειπή,καταληκτικά,π ο ι ο ς χρήζει ψυχιάτρου και π ο ι ο ς είναι εκφασισμένος και αντιδημοκράτης στην περίπτωσή μας!!
Δημοσίευση σχολίου