Αλβανοί, Αρβανίτες
και η διαστρέβλωση του 1821
Κυριακάτικη Δημοκρατία
Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2012
Θεματα Εθνολογιας, Ανθρωπολογίας, Αρχαιολογιας, Γλωσσολογιας, Κριτικης Ιδεων, Παιδειας, Κοινωνιας, Οικολογίας, Ιστοριας και Πολιτισμου
Ο ελληνισμός, στην ιστορική του πορεία των 4000 χρόνων, δημιούργησε αχανείς πολυεθνικές (αλλά ποτέ πολυπολιτισμικές) αυτοκρατορίες, είχε εμπορικές σχέσεις με δεκάδες λαούς και χώρες, υπέστη επιδρομές βαρβάρων λαών, κατακτήθηκε πλήρως ή εν μέρει από ξένους στρατούς, ενώ εκτοπίσθηκαν τμήματά του από προαιώνια ελληνικά εδάφη. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ιστορικών εξελίξεων ήταν κάποιοι ελληνικοί πληθυσμοί να αλλοφωνήσουν, όπως ορισμένοι μικρασιάτες (τουρκόφωνοι Έλληνες), να λατινοφωνήσουν (βλαχόφωνοι Έλληνες), να σλαβοφωνήσουν (σλαβόφωνοι Έλληνες), να αλβανοφωνήσουν (αρβανιτόφωνοι Έλληνες) ή να ιταλοφωνήσουν (οι Γρεκάνοι της Magna Grecia). Εκείνο πάντως, που και επιστημονικώς είναι αδιαμφισβήτητο, είναι η διαπίστωση ότι η ομιλούμενη γλώσσα δεν αποτελεί πλέον απόλυτο εθνολογικό κριτήριο ταξινόμησης ενός πληθυσμού...
«εἷς ἐμοὶ μύριοι, εἰ ἄριστος ἦ » (Ένας άνθρωπος για μένα αξίζει όσο δέκα χιλιάδες, όταν είναι άριστος)
Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος (6ος/5ος αἰώνας π.Χ.)
«Όλβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν»
(Ευτυχισμένος όποιος διδάχθηκε Ιστορία)
Ευριπίδης (Αρχαίος τραγικός ποιητής, 480-406 π.Χ.)
“...τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ' ἀχρεῖον νομίζομεν…”
[…και εκείνον που ουδόλως συμμετέχει (στα κοινά), δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο (πολίτη), αλλά άτιμο…]
Θουκυδίδου, "Ιστορίαι" Β΄40
Τὸ δὲ τὴν πόλιν σοὶ δοῦναι οὐτ' ἐμὸν ἐστίν, οὔτ’ ἄλλου τῶν κατοικούντων ἐν ταύτῃ. Κοινῇ γὰρ γνώμῃ πάντες αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν καί, οὐ φεισόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, 1453
«Το έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι αληθές» Διονύσιος Σολωμός (1789-1857)
"...Γράφουν σοφοί άντρες πολλοί, γράφουν τυπογράφοι ντόπιοι και ξένοι διαβασμένοι για την Ελλάδα -ένα πράμα μόνον με παρακίνησε κι εμένα να γράψω, ότι τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί και σοφοί κι αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι όσοι αγωνιστήκαμεν, αναλόγως ο καθείς, έχομεν να ζήσομεν εδώ. Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, να την φυλάμεν κι όλοι μαζί και να μην λέγει ούτε ο δυνατός "εγώ", ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς "εγώ"; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει εγώ· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε "εμείς". Είμαστε εις το "εμείς" και όχι εις το "εγώ". Και εις το εξής να μάθομεν γνώση, αν θέλομεν να φκιάσομεν χωριόν, να ζήσομεν όλοι μαζί. Έγραψα γυμνή την αλήθεια, να ιδούνε όλοι οι Έλληνες ν' αγωνίζονται δια την πατρίδα τους, δια την θρησκεία τους, να ιδούνε και τα παιδιά μου και να λένε: "Έχομεν αγώνες πατρικούς, έχομεν θυσίες", αν είναι αγώνες και θυσίες. Και να μπαίνουν σε φιλοτιμίαν και να εργάζονται εις το καλό της πατρίδας τους, της θρησκείας και της κοινωνίας.
Στρατηγός Μακρυγιάννης (1794-1864)
Γνῶμες, καρδιές, ὅσοι Ἕλληνες, ὅ,τι εἶστε μὴν ξεχνᾶτε,δὲν εἶστε ἀπὸ τὰ χέρια σας μονάχα, ὄχι. Χρωστᾶτε καὶ σὲ ὅσους ἦρθαν, πέρασαν, θὰ ᾿ρθοῦνε, θὰ περάσουν. Κριτές, θὰ μᾶς δικάσουνοἱ ἀγέννητοι, οἱ νεκροί...
Κωστῆς Παλαμᾶς (1859-1943)
"Ζωντόβολα μη φοβάσθε την ΑΛΗΘΕΙΑ.
Η Αλήθεια δεν σκοτώνει,
τα ΨΕΜΜΑΤΑ καταθάπτουν τους Λαούς"
Περικλής Γιαννόπουλος (1870-1910)
"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)
«Να ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, η Μακεδονία θα μας σώσει. Θα μας σώσει από την βρώμα όπου κυλιούμαστε, θα μας σώσει από την μετριότητα και από την ψοφιοσύνη, θα μας λυτρώσει από τον αισχρό τον ύπνο, θα μας ελευθερώσει. Αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, εμείς θα σωθούμε...»
«Μαρτύρων και Ηρώων αίμα», 1907
Ίων Δραγούμης (1878-1920)
«Γι' αυτά που δεν μπορούμε να μιλήσουμε, γι' αυτά πρέπει να σιωπούμε» Tractatus Logico-Philosophicus - Κεφάλαιο 7
"The limits of my language mean the limits of my world". "Tractatus Logico-philosophicus"
Λούντβιχ Βιτγκενστάϊν (1889-1951)
Τις ημύνθη περί πάτρης;
Και τι πταίει η γλαυξ, η θρηνούσα επί ερειπίων; Πταίουν οι πλάσαντες τα ερείπια. Και τα ερείπια τα έπλασαν οι ανίκανοι κυβερνήται της Ελλάδος. Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί, εκατάστρεψαν το έθνος, ανάθεμά τους. Κάψιμο θέλουν όλοι τους! Τότε σ' εξεθέωναν οι προεστοί κ' οι 'γυφτοχαρατζήδες', τώρα σε 'αθεώνουν' οι βουλευταί κ' οι δήμαρχοι.
Αυτοί που είχαν το λύειν και το δεσμείν εις τα δύο κόμματα, τους έταζαν 'φούρνους με καρβέλια', δώσαντες αυτοίς ουχί πλείονας των είκοσι δραχμών μετρητά, απέναντι, καθώς τους είπαν, και παρακινήσαντες αυτούς να εξοδεύσουν κι απ' τη σακκούλα τους όσα θέλουν άφοβα, διότι θα πληρωθούν μέχρι λεπτού, σύμφωνα με τον λογαριασμόν, όνήθελαν παρουσιάσουν.
Το τέρας το καλούμενον επιφανής τρέφει τη φυγοπονίαν, την θεσιθηρίαν, τον τραμπουκισμόν, τον κουτσαβακισμόν, την εις τους νόμους απείθειαν. Πλάττει αυλήν εξ αχρήστων ανθρώπων, στοιχείων φθοροποιών τα οποία τον περιστοιχίζουσι, παρασίτων τα οποία αποζώσιν εξ αυτού…
Μεταξύ δύο αντιπάλων μετερχομένων την αυτήν διαφθορά, θα επιτύχει εκείνος όστις ευπρεπέστερον φορεί το προσωπείον κ' επιδεξιώτερον τον κόθορνον.
Άμυνα περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των θεσμών, η εθνική αγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου υλισμού και πιθηκισμού, του διαφθείροντος το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον το έθνος, και η πρόληψις της χρεοκοπίας.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
στην εφημερίδα «Ακρόπολις» 115 χρόνια πριν
«Το πρώτο σου χρέος, εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει».
Νίκος Καζαντζάκης
«Ασκητική»
15 σχόλια:
Ρίξτε μια ματιά, όπου έχει αναπτυχθεί και ένας διάλογος για το άρθρο του Κ. Χολέβα.
Μπορείς σε παρακαλώ να μου στείλεις το link γιατί με ενδιαφέρει;
Οι σκιπεταρικοί εθνογενετικοί μύθοι είναι έκθετοι από κάθε άποψη και δε 'βρίσκουν κατ'ελάχιστον επιστημονική βάση και τεκμηρίωση και καθήκον και χρέος του αμερόληπτου και αντικειμενικού επιστήμονα εθνολόγου όσο και γλωσσολόγου και ανθρωπολόγου είναι να τους καταπολεμήση και στηλιτεύση 'στη ρίζα των,ώστε να δειχθή και να υποδειχθή και να αναδειχθή το ψεύδος και η πλαστότητα των θεμελίων της αυτοαποκαλουμένης χώρας των,Σκιπερίας(Shqipëria).
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2012/02/albana.html
http://www.preshevajone.com/zbulohet-fshati-ilir-albana-qe-admirohej-nga-skenderbeu/
Εάν και οι συγκεκριμένοι σύνδεσμοι(γενικότερα ο πρώτος που είναι και από τους π α ρ ε π ι σ τ η μ ο ν ι κ ό τ ε ρ ο υ ς περί το...διαδίκτυον!)δεν αποτελούν...εκλεκτούς μαργαρίτες Ψ ε υ δ ο α λ β α ν ο λ ο γ ί α ς(sic),τότε τ ι άλλο 'μπορεί να είναι;
http://www.facebook.com/groups/166237346806635/
Δεν βρήκα κάτι, ίσως διότι τα διέγραψε ο διαχειριστής, όπως διάβασα. Ποιοί είναι αυτοί οι "Αρβανίτες της Ανατολικής Θράκης"; Υπήρξε κάποια ομάδα πληθυσμού με αυτόν τον χαρακτηρισμό ή ήταν κάποιο παρατσούκλι ή σκωπτικός χαρακτηρισμός ορισμένων ατόμων;
Κάποιοι σύνδεσμοι,εδώ,κάτωθι:
http://arvanitesthrace.blogspot.com/
http://www.patridamou.gr/?page_id=1014
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%B2%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CF%84%CE%B5%CF%82_%CE%91%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%98%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82
@Αρχ. Χριστ.
Ευχαριστώ για τους συνδέσμους. Ήσαν όντως διαφωτιστικοί.
Υπαρχει καποια αξιοπιστη συγχρονη, η εστω και παλια ερευνα, που να βασιζεται σε επιστημονικα δεδομενα(γλωσσολογικα και ανθρωπολογικα περισσοτερο και λιγοτερο ιστορικα), που να αναλυει το ποιοι ηταν/ειναι οι αρβανιτες? Διοτι δεν γνωριζω το ζητημα, επιθυμω να ενημερωθω και δυστυχως πεφτω πανω η σε προοδευτικουληδες που γραφουν "Αρβανιτες=Αλβανοι" και τελειωνει εκει το θεμα, η πεφτω πανω σε Ελληναρες που υποστηριζουν οτι οι Αρβανιτες ειναι 100% Ελληνες! Βιβλιοφιλε, θα ηθελα τη γνωμη σας και τις προτασεις σας, με το τι να διαβασω(βιβλιο, η αρθρο)
Θα σου έλεγα να κάνεις υπομονή μέχρι το φθινόπωρο που υπολογίζω (εκτός απροόπτων) να έχω ολοκληρώσει το βιβλίο μου: Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ (ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΘΝΟΓΕΝΕΣΗΣ ΤΟΥ ΑΛΒΑΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ)
Ἐθνολογική Μελέτη
Συνοπτικά τώρα: 1. Οι Σκιπετάροι δεν έχουν καμία σχέση με τους Ιλλυριούς, τους οποίους επικαλούνται ως προγόνους. Προέρχονται από την περιοχή των Καρπαθίων και ήσαν γνωστοί ως Κάρποι ή Καρποδάκες. Υπολογίζεται ότι έφθασαν στην περιοχή της Δαλματίας, όπου εγκαταστάθηκαν, γύρω στον 3-4ο αιώνα μ.Χ. Η γλώσσα τους ήταν διάλεκτος της Δακικής και ανήκε στις γλώσσες satem (όπως και η αλβανική) σε αντίθεση με την Ιλλυρική που ανήκε στις centum.
2. Τα βόρεια εθνολογικά όρια του ελληνισμού στην περιοχή ήσαν επί αιώνες στον ποταμό Γενούσο (σημερ. Shkumbin). Στους νεώτερους χρόνους (19ος αιώνας) υποχώρησαν στον Αώο. 3. Η περιοχή της Β. Ηπείρου και βορειότερα αποτελείται από ελληνικής κατά βάση καταγωγής πληθυσμούς με μεταβλητά ποσοστά ξένων επιμειξιών.
4. Για ιστορικούς λόγους και τις ανάλογες συνθήκες, μεγάλα τμήματα του εκεί πληθυσμού αλβανοφώνησαν, χωρίς να χάσουν την ελληνική συνείδηση. Πολλοί από αυτούς μετανάστευσαν κυρίως τον 15ο-16ο αιώνα νοτιότερα=Αρβανίτες
5. Οι Τόσκηδες είναι σε σημαντικό ποσοστό απόγονοι ελληνικών πληθυσμών με αλλοιωμένη την εθνική συνείδηση.
Για βιβλιογραφία υπάρχει ένα χαοτικό υλικό που προσπαθώ να ξεκαθαρίσω και προς το παρόν δεν έχω να σου προτείνω κάτι αξιόλογο.
Σας ευχαριστω πολυ!!
Εχετε διαβασει το βιβλιο του Σαραντου Καργακου με τιτλο "Αλβανοι, Αρβανιτες, Ελληνες"? Αν ναι, ποια ειναι η γνωμη σας?
Το έχω στην βιβλιοθήκη μου εδώ και κάτι χρόνια. Ευανάγνωστο, καλογραμμένο και ενδιαφέρον δείγμα του τι μπορεί να προκύψει όταν ανακατέψουμε πολυπραγμοσύνη (τι δουλειά έχει ένας κλασσικιστής φιλόλογος με θέματα εθνολογίας, γλωσσολογίας, ανθρωπολογίας και γενετικής;), υπερβολική αυταρέσκεια με νεο-εθνικοφροσύνη (παλιός μαρξιστής ο εν λόγω σήμερα εκφωνεί δεκάρικους υπέρ του έθνους και πατρίδας). Καί μόνο ότι προσπαθεί να πείσει ότι όλοι οι "Αλβανοί" (δηλ. Σκιπετάροι και αρβανιτόφωνοι) είναι Έλληνες νομίζω αρκεί για την τελική αξιολόγησή του.
Ακριβως αυτο ειχα ψιλιαστει κι εγω, χωρις να το εχω διαβασει επισταμενα!! Γενικα τον εχω σε υποληψη σαν συγγραφεα, αλλα εχω την εντυπωση οτι εχει πεσει κι αυτος στην κατηγορια του "ξερολα"! Κατηγορια την οποια εχουν παναξια εκπροσωπησει στο παρελθον, μεταξυ αλλων, ο Πλευρης, ο Γεωργαλας και ο Κορδατος! Ολοι αυτοι εχουν γραψει κατα καιρους, βιβλια για την προιστορια, την ελληνικη ιστορια(ολων των περιοδων), την παλαια διαθηκη, τον χριστιανισμο, τις πολιτικες ιδεολογιες κλπ κλπ! Οσο και μορφωμενος να ειναι καποιος, προφανως και δεν μπορει να γραψει με επιστημονικο τροπο, για ολα αυτα τα πεδια γνωσεως...
Δεν μπορείς να φανταστείς αγαπητέ συνέλληνα πόσο εύκολα μπορείς να μεταπηδήσεις στην κατηγορία του επιφυλλιδογράφου! Και για την ιστορία του πράγματος, επιφυλλιδογράφοι ονομάζονταν σε παλαιότερες εποχές, μέχρι τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, ορισμένα ιδιαίτερα μορφωμένα άτομα, γνωστοί λογοτέχνες, επιστήμονες, ακόμα και καθηγητές πανεπιστημίου, οι οποίοι ανελάμβαναν την συγγραφή σειράς άρθρων με τα οποία σοβαρές εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας τα δημοσίευαν σε καθορισμένο συνήθως χώρο. Τα άρθρα αυτά είχαν ποικίλο περιεχόμενο, από αστρονομία μέχρι φιλοσοφία, από αιγυπτιολογία μέχρι ιατρική και ιστορία και είχαν ως στόχο την επιμόρφωση του λαού.
Φοβάμαι ότι κάπως έτσι διολίσθησε ο εν λόγω. Το συγκεκριμένο έργο του έτσι ακριβώς ξεκίνησε: Ως επιφυλλίδα (ένθετα τα λέμε τώρα) στο «Ελεύθερο Τύπο» που κατέληξε σε πολυσέλιδο βιβλίο. Αυτά αναφέρονται στην εισαγωγή που ειλικρινά αξίζει να την διαβάσεις για να κατανοήσεις την λογική και τον ψυχισμό αυτού του ατόμου! Γραφικότατος...
Δημοσίευση σχολίου