Subject: {HAF} PONTOS TV
Σάββας Καλεντερίδης
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΠΑΡΑΛΗΠΤΗ
κ. Καλεντερίδη
Σημ. ΔΕΕ: Οι επισημάνσεις δεν υπήρχαν στο αρχικό κείμενο.
Θεματα Εθνολογιας, Ανθρωπολογίας, Αρχαιολογιας, Γλωσσολογιας, Κριτικης Ιδεων, Παιδειας, Κοινωνιας, Οικολογίας, Ιστοριας και Πολιτισμου
Ο ελληνισμός, στην ιστορική του πορεία των 4000 χρόνων, δημιούργησε αχανείς πολυεθνικές (αλλά ποτέ πολυπολιτισμικές) αυτοκρατορίες, είχε εμπορικές σχέσεις με δεκάδες λαούς και χώρες, υπέστη επιδρομές βαρβάρων λαών, κατακτήθηκε πλήρως ή εν μέρει από ξένους στρατούς, ενώ εκτοπίσθηκαν τμήματά του από προαιώνια ελληνικά εδάφη. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ιστορικών εξελίξεων ήταν κάποιοι ελληνικοί πληθυσμοί να αλλοφωνήσουν, όπως ορισμένοι μικρασιάτες (τουρκόφωνοι Έλληνες), να λατινοφωνήσουν (βλαχόφωνοι Έλληνες), να σλαβοφωνήσουν (σλαβόφωνοι Έλληνες), να αλβανοφωνήσουν (αρβανιτόφωνοι Έλληνες) ή να ιταλοφωνήσουν (οι Γρεκάνοι της Magna Grecia). Εκείνο πάντως, που και επιστημονικώς είναι αδιαμφισβήτητο, είναι η διαπίστωση ότι η ομιλούμενη γλώσσα δεν αποτελεί πλέον απόλυτο εθνολογικό κριτήριο ταξινόμησης ενός πληθυσμού...
«εἷς ἐμοὶ μύριοι, εἰ ἄριστος ἦ » (Ένας άνθρωπος για μένα αξίζει όσο δέκα χιλιάδες, όταν είναι άριστος)
Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος (6ος/5ος αἰώνας π.Χ.)
«Όλβιος όστις ιστορίης έσχε μάθησιν»
(Ευτυχισμένος όποιος διδάχθηκε Ιστορία)
Ευριπίδης (Αρχαίος τραγικός ποιητής, 480-406 π.Χ.)
“...τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ' ἀχρεῖον νομίζομεν…”
[…και εκείνον που ουδόλως συμμετέχει (στα κοινά), δεν τον θεωρούμε φιλήσυχο (πολίτη), αλλά άτιμο…]
Θουκυδίδου, "Ιστορίαι" Β΄40
Τὸ δὲ τὴν πόλιν σοὶ δοῦναι οὐτ' ἐμὸν ἐστίν, οὔτ’ ἄλλου τῶν κατοικούντων ἐν ταύτῃ. Κοινῇ γὰρ γνώμῃ πάντες αὐτοπροαιρέτως ἀποθανοῦμεν καί, οὐ φεισόμεθα τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, 1453
«Το έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι αληθές» Διονύσιος Σολωμός (1789-1857)
"...Γράφουν σοφοί άντρες πολλοί, γράφουν τυπογράφοι ντόπιοι και ξένοι διαβασμένοι για την Ελλάδα -ένα πράμα μόνον με παρακίνησε κι εμένα να γράψω, ότι τούτην την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί και σοφοί κι αμαθείς και πλούσιοι και φτωχοί και πολιτικοί και στρατιωτικοί και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι όσοι αγωνιστήκαμεν, αναλόγως ο καθείς, έχομεν να ζήσομεν εδώ. Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, να την φυλάμεν κι όλοι μαζί και να μην λέγει ούτε ο δυνατός "εγώ", ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς "εγώ"; Όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει εγώ· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε "εμείς". Είμαστε εις το "εμείς" και όχι εις το "εγώ". Και εις το εξής να μάθομεν γνώση, αν θέλομεν να φκιάσομεν χωριόν, να ζήσομεν όλοι μαζί. Έγραψα γυμνή την αλήθεια, να ιδούνε όλοι οι Έλληνες ν' αγωνίζονται δια την πατρίδα τους, δια την θρησκεία τους, να ιδούνε και τα παιδιά μου και να λένε: "Έχομεν αγώνες πατρικούς, έχομεν θυσίες", αν είναι αγώνες και θυσίες. Και να μπαίνουν σε φιλοτιμίαν και να εργάζονται εις το καλό της πατρίδας τους, της θρησκείας και της κοινωνίας.
Στρατηγός Μακρυγιάννης (1794-1864)
Γνῶμες, καρδιές, ὅσοι Ἕλληνες, ὅ,τι εἶστε μὴν ξεχνᾶτε,δὲν εἶστε ἀπὸ τὰ χέρια σας μονάχα, ὄχι. Χρωστᾶτε καὶ σὲ ὅσους ἦρθαν, πέρασαν, θὰ ᾿ρθοῦνε, θὰ περάσουν. Κριτές, θὰ μᾶς δικάσουνοἱ ἀγέννητοι, οἱ νεκροί...
Κωστῆς Παλαμᾶς (1859-1943)
"Ζωντόβολα μη φοβάσθε την ΑΛΗΘΕΙΑ.
Η Αλήθεια δεν σκοτώνει,
τα ΨΕΜΜΑΤΑ καταθάπτουν τους Λαούς"
Περικλής Γιαννόπουλος (1870-1910)
"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)
«Να ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, η Μακεδονία θα μας σώσει. Θα μας σώσει από την βρώμα όπου κυλιούμαστε, θα μας σώσει από την μετριότητα και από την ψοφιοσύνη, θα μας λυτρώσει από τον αισχρό τον ύπνο, θα μας ελευθερώσει. Αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, εμείς θα σωθούμε...»
«Μαρτύρων και Ηρώων αίμα», 1907
Ίων Δραγούμης (1878-1920)
«Γι' αυτά που δεν μπορούμε να μιλήσουμε, γι' αυτά πρέπει να σιωπούμε» Tractatus Logico-Philosophicus - Κεφάλαιο 7
"The limits of my language mean the limits of my world". "Tractatus Logico-philosophicus"
Λούντβιχ Βιτγκενστάϊν (1889-1951)
Τις ημύνθη περί πάτρης;
Και τι πταίει η γλαυξ, η θρηνούσα επί ερειπίων; Πταίουν οι πλάσαντες τα ερείπια. Και τα ερείπια τα έπλασαν οι ανίκανοι κυβερνήται της Ελλάδος. Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί, εκατάστρεψαν το έθνος, ανάθεμά τους. Κάψιμο θέλουν όλοι τους! Τότε σ' εξεθέωναν οι προεστοί κ' οι 'γυφτοχαρατζήδες', τώρα σε 'αθεώνουν' οι βουλευταί κ' οι δήμαρχοι.
Αυτοί που είχαν το λύειν και το δεσμείν εις τα δύο κόμματα, τους έταζαν 'φούρνους με καρβέλια', δώσαντες αυτοίς ουχί πλείονας των είκοσι δραχμών μετρητά, απέναντι, καθώς τους είπαν, και παρακινήσαντες αυτούς να εξοδεύσουν κι απ' τη σακκούλα τους όσα θέλουν άφοβα, διότι θα πληρωθούν μέχρι λεπτού, σύμφωνα με τον λογαριασμόν, όνήθελαν παρουσιάσουν.
Το τέρας το καλούμενον επιφανής τρέφει τη φυγοπονίαν, την θεσιθηρίαν, τον τραμπουκισμόν, τον κουτσαβακισμόν, την εις τους νόμους απείθειαν. Πλάττει αυλήν εξ αχρήστων ανθρώπων, στοιχείων φθοροποιών τα οποία τον περιστοιχίζουσι, παρασίτων τα οποία αποζώσιν εξ αυτού…
Μεταξύ δύο αντιπάλων μετερχομένων την αυτήν διαφθορά, θα επιτύχει εκείνος όστις ευπρεπέστερον φορεί το προσωπείον κ' επιδεξιώτερον τον κόθορνον.
Άμυνα περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των θεσμών, η εθνική αγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου υλισμού και πιθηκισμού, του διαφθείροντος το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον το έθνος, και η πρόληψις της χρεοκοπίας.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
στην εφημερίδα «Ακρόπολις» 115 χρόνια πριν
«Το πρώτο σου χρέος, εχτελώντας τη θητεία σου στη ράτσα, είναι να νιώσεις μέσα σου όλους τους προγόνους. Το δεύτερο, να φωτίσεις την ορμή τους και να συνεχίσεις το έργο τους. Το τρίτο σου χρέος, να παραδώσεις στο γιο τη μεγάλη εντολή να σε ξεπεράσει».
Νίκος Καζαντζάκης
«Ασκητική»
11 σχόλια:
Γιατί και προς τι αυτή η κατάτμηση,ο πολυτεμαχισμός και κατακερματισμός της Ελλάδος;Από αδελφούς Ποντίους κιόλας,αυτή τη φορά;Προς τι ο ιδιότυπος εθνικισμός σας,αδέλφια;Δεν αγαπάτε να συνεννοήσθε 'στην πλούσια δημοτική επίσημη-καθιερωμένη γλώσσα του κράτους και του λαού μας;Γιατί;Σας ενοχλεί το γεγονός και προτιμάτε μια τεχνητή προσπάθεια επικοινωνίας 'στη φτωχή ποντιακή διάλεκτο,λογιοποιώντας και ''εκμοντερνίζοντάς'' τη;Tι αλλοπρόσαλλα και επικίνδυνα,ολισθηρότατα πράγματα που είναι αυτά,αδελφοί;Δηλαδή,για να καταλάβω,κάθε ελληνική διάλεκτο του ενδόξου παρελθόντος μας πρέπει να την προσαρμόσουμε 'στα 'δικά μας μέτρα σήμερα και να την καταστήσουμε ε θ ν ι κ ή γλώσσα του Ελληνικού Έθνους;Πόσες θα έχουμε τότε;Σοβαρολογείτε ή αστειεύεσθε;Ποιο είναι το επόμενο βήμα,δηλαδή,κατά την άσοφη κρίση και ανιστόρητη λογική σας,κατ'ακολουθία ή κατά προτεραιότητα;H καθιέρωση,μήπως,και των τσακωνικών ως τέτοιας;Toπικού γλωσσικού ιδιώματος που ''εμπλουτίσθηκε'' από συγχρόνους και ''έγινε'' ε θ ν ι κ ή γλώσσα,μια ε θ ν ι κ ή των (π ο λ λ ώ ν) γλωσσών μ α ς;Δεν έχετε,φαίνεται,ίσως,κοιταχθή καλά 'στον καθρέπτη του εαυτού σας και περιπέσατε λεληθότως σε παραφροσύνη υπερεκτίμησης των πραγμάτων,μεγαλομανίας και οίησης!Φαντάζεσθε σε κάποιο βαθμό,έστω,τι θα 'γινόταν,αν θα 'κάναμε το ίδιο και με άλλες ιδιαίτερες περιοχές του ελληνικού χώρου,και τι θα προέκυπτε;Ποια κατάσταση θα διαμορφωνόταν 'στη Χώρα και αν θα 'μπορούσε να διατηρηθή ακέραιος και ενωμένος,ενοποιημένος ο ελληνικός κορμός,ο Ελληνισμός μ α ς;Θα 'δίναμε,πολύ απλά,τεράστια αφορμή και λαβή σε παντοδαπούς εχθρούς της Πατρίδας για ε υ θ ε ί ε ς εδαφικές διεκδικήσεις και μελλοντικές περιφερειακές διασπάσεις και οριστικές αποσχίσεις!Αυτό επιθυμείτε;Για τον ''Καλλικράτη'' τι έχετε να 'πήτε;Aντιλαμβάνεσθε τι λέω ή τα λέω για να τα ακούω o ίδιος;
Τα ποντιακα ,οπως και τα κυπριακα,ειναι δυο πολυ σημαντικες διαλεκτοι της ελληνικης.Ειναι χρεος των ομιλητων τους να τις διατηρησουν με καθε τροπο.Και σιγουρα δεν κινδυνευει η συνοχη του κρατους,επειδη κυκλοφορει ο Αστεριξ στα ποντιακα...
Οσο για τη συγκριση με αρβανιτικα,βλαχικα,σλαβικα ειναι πολυ ατυχης.Εδω μιλαμε για ελληνικη διαλεκτο (ποντιακα).Επειδη ορισμενοι ελληναραδες προσπαθουν να ξεχασουν οτι οι προγονοι τους δεν μιλουσαν ελληνικα ,δεν πρεπει να κανουν το ιδιο κι οσοι μιλουσαν ανεκαθεν ελληνικες διαλεκτους.Δεν εχουν λογο να κρυψουν κατι!
Αγαπητέ Capsicum,
το νόημα του άρθρου, που θα χρειαζόταν ίσως πιο προσεκτική ανάγνωση, δεν βρίσκεται στη διατήρηση της ποντιακής διαλέκτου ή τη σημασία της, αλλά στην προσπάθεια να καταστεί από μία μερίδα ανθρώπων, ως τρόπος φυλετικού διαχωρισμού από τους υπόλοιπους Έλληνες.
Στα περίφημα σχολεία του Πόντου, ποια γλώσσα διδασκόταν; Ποια ήταν η γλώσσα της λογοτεχνίας και άρα της γραπτής αποτύπωσης;
Η ισχύς της ποντιακής διαλέκτου βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το σημείο. Ότι ποτέ και σε καμία ιστορική περίοδο δεν διαχωρίστηκε από τον ιστορικό της πυρήνα, την Ελληνική.
Και ακριβώς εκεί έγκειται και ο ιστορικός ρόλος της ποντιακής φυλής, ως ένα κεντρικό κλαδί του ελληνικού έθνους. Με τη διάλεκτο, τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις, αλλά πάνω από όλα με τη συνειδητοποίηση της εθνικής τους ταυτότητας. Οι Πόντιοι δεν είναι απλώς Πόντιοι, είναι Έλληνες που ανήκουν σε αυτό που ο μύθος, η ιστορία και οι θρύλοι ονόμασαν ποντιακή φυλή.
Οποιοσδήποτε διαχωρισμός μεταξύ Πόντιου και Έλληνα, είναι αδιανόητος.
Δεν καταλαβαινω,Σαββα,απο που προκυπτει ο οποιοσδηποτε "φυλετικος" διαχωρισμος; Και επαναλαμβανω, ειναι κακο να θελουν οι Ποντιοι να μεταλαμπαδευσουν στα παιδια τους την παμπαλαια διαλεκτο τους?Τα κυπριακα καναλια που εχουν σειρες στα κυπριακα αποσκοπουν στην αποδομηση του ελληνισμου?Θα τους αφαιρεσουμε το δικαιωμα να διατηρησουν τις παραδοσεις τους (και η διαλεκτος ειναι τμημα της παραδοσης) στο ονομα της "ομοιογενειας"?Λες και οι ελληνικες διαλεκτοι ειναι δειγμα ανομοιογενειας...
Οσο για τη γλωσσα της λογοτεχνιας,ειναι αυτη που εκφραζει τον απλο λαο μεσα απο τα δημοτικα τραγουδια σε οποιαδηποτε διαλεκτικη μορφη.
Νομίζω ότι πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα μετά του σχόλιο του capsicum.
Όπως είναι πλέον επιστημονικά παραδεκτό (υπάρχει ογκώδης βιβλιογραφία για όσους ενδιαφέρονται και μπορούν να την κατανοήσουν), στους νεώτερους χρόνους η γλώσσα δεν αποτελεί πλέον βασικό τεκμήριο κατάταξης σε κάποια εθνοτική ομάδα. Οι τουρκοκρητικοί μουσουλμάνοι που εγκαταστάθηκαν κυρίως στα παράλια της Ιωνίας μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών ομιλούν άπταιστα την κρητική διάλεκτο. Αυτό σημαίνει ότι έχουν ελληνική συνείδηση; Όχι βέβαια!
Δεν αντιλήφθηκα την παρατήρηση: "...ορισμενοι ελληναραδες προσπαθουν να ξεχασουν οτι οι προγονοι τους δεν μιλουσαν ελληνικα". Εξυπονοείται με αυτό ότι οι πρόγονοι αυτών που δεν μιλούσαν ελληνικά δεν ήσαν Έλληνες; Χιλιάδες πρόσφυγες από το εσωτερικό της Μ. Ασίας ομιλούσαν μόνον τουρκικά. Μήπως δεν ήσαν Έλληνες; Προφανώς δεν ήσαν, σύμφωνα με την περίεργη λογική κάποιων ημιμαθών.
Όσο για την ποντιακή διάλεκτο, για όσους δεν γνωρίζουν, οι αστικοί πληθυσμοί του Πόντου ομιλούσαν άπταιστα και θαυμάσια ελληνικά και την διάλεκτο την χρησιμοποιούσαν για την επικοινωνία με τους αγράμματους χωρικούς της υπαίθρου, που δυσκολεύονταν με τα ελληνικά, όπως διαπίστωσα από διηγήσεις φίλων μου ποντίων. Αυτός είναι και ο λόγος που η ποντιακή διάλεκτος βρίθει από τουρκικές λέξεις και εκφράσεις. Να ισχυριστώ λοιπόν και εγώ ότι κάποιοι έχουν λόγους να κρύψουν πολλά;
Δεν θέλω να συνεχίσω την θλιβερή αυτήν συζήτηση για ένα θέμα που κάποιοι ανεγκέφαλοι Ποντιαράδες (κατά το Ελληναράδες) δημιούργησαν εκ του μηδενός για να αποκομίσουν ίδια οφέλη και "ο νοών νοήτω".
Ας περιοριστούμε λοιπόν στην εμπεριστατωμένη και νηφάλια τοποθέτηση του κ. Γρηγοριάδη, η οποία με καλύπτει πλήρως.
Αγαπητέ Capsicum,
επαναλαμβάνω ότι το θέμα δεν βρίσκεται αποκλειστικά στη διατήρηση ή την καλλιέργεια της ποντιακής διαλέκτου. Είναι ευρύτερο και πολύ πιο ανησυχητικό το ζήτημα.
Πρόκειται για εκφυλιστικά φαινόμενα που έρχονται ως ένα επιστέγασμα μίας συνολικότερης παρακμής. Ποντιακή διάλεκτος δεν νοείται χωρίς την ελληνική γλώσσα. Ο παππούς μου που ήρθε από τον Πόντο, μιλούσε τη διάλεκτο, αλλά έγραφε μόνο στα ελληνικά, σε άψογη καθαρεύουσα. Δεν διανοούταν καν να γράψει στην ποντιακή.
Όταν οι πρόσφυγες Πόντιοι ήρθαν στην Ελλάδα κουρελιασμένοι, πάμφτωχοι, λέγαν "Έρθαμεν στην Ελλάδα, πατρίδα μας προαιώνιο", που πέρασε ως στίχος και στο τραγούδι.
Αυτοί οι κουρελιασμένοι, πάμφτωχοι πεινασμένοι άνθρωποι, την πρώτη κίνηση που κάναν όταν ήρθαν σε αυτό το γενέθλιο τόπο, ήταν με έρανο από το υστέρημά τους να δωρίσουν στο ελληνικό κράτος, το περίφημο υποβρύχιο "Πόντος". Δεν είναι μία απόλυτη ένδειξη των αισθημάτων τους απέναντι σε αυτή την ιδέα που ονομάζεται Ελλάδα;
Τι με προβληματίζει; (συνεχίζεται)
Ένστικτα άκυρα και τροφοδοτούμενα από στείρους ανταγωνισμούς, από ίσως εξωτερικά κέντρα, έρχονται να γκρεμίσουν αυτή τη μεγάλη ιδέα.
Κρητικοί, μιλούν για αυτονομία.
Βλάχοι, θεωρούν τον εαυτό τους αδικημένο.
Γηγενείς Μακεδόνες μιλούν για κρατική αδικία.
Όσο για τους Κύπριους το κίνημα των Νεοκυπρίων, που μιλάν για μία διαφορετική καταγωγή από τους Έλληνες είναι χαρακτηριστικό.
Η διάλεκτος (η κάθε διάλεκτος) έχει νόημα μόνο όταν συνδυάζεται με κατάλληλη παιδεία πάνω στον ιστορικό της κορμό. Η καλλιέργεια της παράδοσης αποκτά αξία όταν συνοδεύεται με το Έθιμο, την εθνική κληρονομιά με άλλα λόγια.
Οι Πόντιοι ποτέ δεν ένιωσαν την ανάγκη να έχουν κανάλι, εφημερίδα, λογοτεχνία (Αστερίξ) στην ποντιακή, γιατί είχαν βαθιά συναίσθηση της ελληνικής τους καταγωγής. Άψογη γνώση της ελληνικής γλώσσας, που αποκτούσαν με εκπαίδευση πάνω σε αυτή (στον Πόντο).
Από που παρουσιάστηκε τώρα η ανάγκη; Γιατί;
Τώρα που απειλείται αυτή η ιδέα, η ιδέα ενός έθνους που ονομάζεται Έλληνες, τώρα οι Πόντιοι για ακόμα μία φορά πρέπει να δείξουν τις αντιστάσεις και το πατροπαράδοτο πείσμα τους.
Είμαστε Πόντοι και άρα Έλληνες. Είμαστε Έλληνες και άρα Πόντοι.
Πέρα από αυτό δεν υπάρχει τίποτα άλλο.
Επειδή τα πράγματα δεν είναι ποτέ απλά στην διεθνή σκακιέρα και η εποχή των ανιδιοτελών και απλοϊκών ρομαντισμών έχει παρέλθει προ πολλού, ας ξαναδιαβάσουμε μια παλαιότερη ανάρτησή μας σχετική με το τι "παίζεται" στην Κύπρο: http://ethnologic.blogspot.com/2010/10/blog-post_05.html
Για τους Νεο-Κύπριους και τα συμφέροντα που καλλιεργούν αυτό το βδέλυγμα, κατατοπιστικά είναι τα κείμενα που υπάρχουν εδώ:
http://eretiko-istologio.blogspot.com/2010/06/21.html και εδώ:
http://www.efylakas.com/archives/8122
Το σχολιο μου περι "ελληναραδων" αναφερεται αποκλειστικα σ'εκεινους τους ημιμαθεις που διαρρηγνυουν τα ιματια τους για την ελληνικη γλωσσα,σ'αυτους που ταυτιζουν Ελληνα κι ελληνικη γλωσσα,"ξεχνωντας" ταυτοχρονα ποια γλωσσα μιλουσαν οι προγονοι τους.Ειναι αυτοι που εμμεσως ακυρωνουν οι ιδιοι την ελληνικοτητα τους.
Οποια γλωσσα κι αν μαθαιναν στα αρρεναγωγεια και παρθεναγωγεια της εποχης εκεινης( οση ειχαν αυτη την τυχη),δεν υποκαθιστουσε σε καμια περιπτωση τη ζωσα γλωσσα οπως αποτυπωθηκε στα δημοτικα τους τραγουδια και στις καθημερινες τους επαφες.
Οι ντοπιολαλιες ειναι τμημα της παραδοσης του ελληνικου λαου και μ'αυτη την ιδιοτητα οι ομιλητες τους εχουν υποχρεωση να τις διατηρησουν.Η διατηρηση της ποντιακης διαλεκτου,δεν αναιρει την ελληνικοτητα αυτων των ανθρωπων,ισα ισα που την εξυψωνει.
Η πρόσφατη τοποθέτησή σου με βρίσκει απολύτως σύμφωνο φίλε μου. Οι καιροί είναι πονηροί και οφείλουμε να είμαστε καχύποπτοι απέναντι τόσο στους υπερπατριώτες, αλλά κυρίως στους εθνομηδενιστές. Είμαστε λίγοι και πρέπει να αναζητούμε πάντα αυτά που μας ενώνουν και όχι αυτά που μας χωρίζουν, διότι ο μεγάλος μας ποιητής Κ. Παλαμάς το είχε επισημάνει σε ανύποπτο χρόνο:
Βοσκοί, στὴ μάντρα τῆς Πολιτείας οἱ λύκοι! Οἱ λύκοι!
Στὰ ὅπλα, Ἀκρῖτες! Μακριὰ καὶ οἱ φαῦλοι καὶ οἱ περιττοί,
καλαμαρᾶδες καὶ δημοκόποι καὶ μπολσεβίκοι,
γιὰ λόγους ἄδειους ἢ γιὰ τοῦ ὀλέθρου τὰ ἔργα βαλτοί...
Για το εκφυλιστικό εφεύρημα των ''Νεοκυπρίων'' του Χριστόφια είχα λάβη μια κάποια σχετική ενημέρωση και γνώση.Το να αυτοαναιρούνται,όμως,μέχρι και οι αδελφοί Πόντιοι,επιθυμώντας κάτι διαφορετικό,κάτι άλλο και διακριτό των λοιπών Ελλήνων με τη δημιουργία τηλεδιαύλων ''ιδικών των'',αυτό παραπάει και πρώτη (και μακάρι και τελευταία!) φορά το ακούω.Έλα,Χριστέ και Παναγιά!Σαν ανέκδοτο μού φαίνεται.Νεοφανές κατόρθωμα και ''ανδραγάθημα''.Καινά δαιμόνια κομίζουν σαν εκείνα,αντιστοίχως και τηρουμένων των αναλογιών,των Νεοπατερικών-Μεταπατερικών του Βόλου.Είναι δυστυχές και,συνάμα,ενδεικτικό της γενικευμένης κ α τ ά π τ ω σ η ς του λ α ο ύ μας να καμωνώμεθα,όντας ουσιαστικά έ ν α με τους άλλους Έλληνες,πως,διατελούντες αμεθοδολόγητοι ερανιστές και προσαρμοστές,αυθαίρετα,του χθες αυτού 'στο σήμερα μιας λ ε ι ψ ή ς διαλέκτου προγόνων μας,συγγενών μας,επιτυγχάνουμε να βαδίσουμε προς τα εμπρός.Πού είναι το οξύ κριτικό μυαλό (των),η οξυδερκής κριτική θεώρηση των πραγμάτων;Ό λ α για μια καιροσκοπική πολιτική εκμετάλλευση και σκοπιμότητα εσωτερικής κατανάλωσης και εξωτερικής κοπής και προέλευσης;M ό ν ο ν ο κωμικότατος Ψωμιάδης,μήπως,τούς απέμεινε,τελικά,να τους ''εμπνέη'' και έχουν αποδυθή 'στο μάταιο αγώνα αυτόν;
Δημοσίευση σχολίου