Ολόκληρη η επιστολή Αναστάσιου
για την συκοφαντική ταινία
που χρηματοδοτήθηκε με 600.000€
από το Αλβανικό και Ιταλικό Κράτος
Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας.
Ιερά Σύνοδος.
Αρ. πρωτοκ. 177/ α/1 Τίρανα στις 26/ 05/ 2011
Κρατικής Επιτροπής για τις Θρησκείες
Εις γνώσιν:
Της αυτού εξοχότητας, Πρωθυπουργού της Αλβανίας κ. Σαλί Μπερίσα.
Υπουργό Τουρισμού, Πολιτισμού, Νεολαίας και Αθλητισμού.
Πρέσβη της Δημοκρατίας της Ιταλίας.
Διαθρησκευτικής Επιτροπής της Αλβανίας.
Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,
Πριν από το Πάσχα, μετά από μια έντονη διαφήμιση στα ΜΜΕ, προβλήθηκε στις αίθουσες κινηματογράφου στα Τίρανα η ταινία με τον τίτλο “Ballkan Bazar” του σκηνοθέτη Εντμοντ Μπουντίνα.
Αυτή η ταινία είναι μια ντροπιαστική συκοφαντία εναντίον των αλβανών ορθόδοξων κληρικών ως επακόλουθο, βαριά προσβολή για την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας. Η ταινία σαρκαστική με το πιο ακραίο τρόπο, ξεπερνώντας κάθε όριο, παρουσιάζει τους ιερείς ως ιερόσυλους ταφών, έμπορους ανθρωπίνων οστών και τις οικογένειες τους ως ανήθικες.
1. Όπως ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας ομολογεί, ο οποίος ζει τα τελευταία 20 χρόνια στην Ιταλία, σε μια συνέντευξη του στην ( εφημερίδα Πανοράμα 14-15.4.2011), η χρηματοδότηση έγινε από το Ενικό Κέντρο Κινηματογράφου της Αλβανίας και υποστηρίχτηκε από την Δημόσια Αλβανική Τηλεόραση και το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας (το κόστος τις ταινίας έφτασε τις 600000 ευρώ). Σε μία άλλη συνέντευξη του (εφημερίδα «Τελεγραφ», 13.4.2011), αφού πληροφορεί πως η ταινία έχει χρηματοδοτηθεί από το αλβανικό κράτος κατά 60% και από το Υπουργείο του Πολιτισμού της Ιταλίας, προσθέτει « γι’ αυτό είναι προσωπική μου υποχρέωση να πω ευχαριστώ στους αλβανούς φορολογούμενους που μου έδωσαν τα χρήματα για την ταινία αυτή». Αλλά παρέλειψε να ευχαριστήσει τους ιταλούς φορολογούμενους….. Κατά την περίοδο των εορτών και της προεκλογικής εκστρατείας αποφύγαμε την δημόσια διαμαρτυρία. Αλλά τώρα πια εκφράζοντας την δυσαρέσκεια των 145 αλβανών ιερέων και των ορθόδοξων πιστών, είμαστε αναγκασμένοι να διαμαρτυρηθούμε δυναμικά, μέσω της Κρατικής Επιτροπής για τις Θρησκείες, εναντίων αυτών των κρατικών οργάνων που προαναφέρθηκαν, τα οποία και χρηματοδότησαν την ταινία αυτή, όπως και κατά του Ιταλικού Ιδρύματος Πολιτισμού. Η ομολογία του σκηνοθέτη της ταινίας αποτελεί κυνική προσβολή για όλους τους Χιλιάδες Ορθοδόξους αλβανούς πολίτες, γιατί σε μία δημοκρατική περίοδο και με τα χρήματα τους, προσβάλλετε ο ορθόδοξος λειτουργός και γενικά η Ορθόδοξη Εκκλησία.
2. Σε μια άλλη συνέντευξη του (Γκαζέτα Σκιπεταρε, 18.4.2011) ο σκηνοθέτης ομολογεί πως « τα γεγονότα που εγώ φέρνω στην ταινία είναι πραγματικά». Μ’ αυτή του την δήλωση αποκαλύπτει ότι συνεχίσει μια εκστρατεία προσβολών, δυσφήμησης που έγινε πριν από πέντε χρόνια, από συγκεκριμένους κύκλους, με στόχο τον ιερέα Βασίλειο Θωμολάρη (το όνομα του οποίου το έχει αλλάξει σε Θωμά Βασιλάρη). Ο σκηνοθέτης παλεύει να παρουσιάσει ως αληθή μια πονεμένη ιστορία, ότι δήθεν στο παλαιό νεκροταφείο του χωριού Κοσίνα, γίνονταν παράνομοι εκταφιασμοί στα κοιμητήρια των παλαιών κατοίκων του χωριού, τα οστά των οποίων κάποιοι τα πουλούσαν ως οστά ελλήνων στρατιωτών. Αλλά για το συγκεκριμένο γεγονός υπάρχει απόφαση της Εισαγγελίας Νομού Πρεμετής, το οποίο πάρθηκε πριν 5 χρόνια η οποία αποκαθιστά την αλήθεια. Η Εισαγγελέας κ. Σιλβάνα Πάνη, αφού έλαβε υπόψη όλα τα δεδομένα που είχαν σχέση με το γεγονός και τα αποτελέσματα της ιατροδικαστικής έρευνας κήρυξε γραπτός πως «από την έρευνα δεν προκύπτει ότι κατά τις εκσκαφές που τελέστηκαν στην περιοχή του Ναού της Παναγίας του χωριού Κοσίνα, έχουν γίνει πράξεις, τα οποία υποβιβάζουν την τιμή προς στους νεκρούς». Επίσης, σ’ αυτή την απόφαση αναφέρετε πως «ο κύριος στόχος αυτών των εκσκαφών ήταν όχι η παραβίαση των ταφών αλλά η εκταφή των οστών ελλήνων στρατιωτών που έπεσαν σ’ αυτή την περιοχή κατά το έτος 1940 – 1941». Από τις έρευνες της εισαγγελίας αποδείχτηκε πως στην συγκεκριμένη περίπτωση υπολείπονται τόσο η αντικειμενική τόσο και η υποκειμενική εικόνα ενός ποινικού αδικήματος όπως είναι η ιεροσυλία σε νεκροταφείο. Για το λόγο αυτό του όργανο της Εισαγγελίας αποφάσισε την παύση της ποινικής δίωξη εναντίον του ιερέα Βασίλειο Θωμολάρη (Βλέπε επισυναπτόμενη την απόφαση της Δικαστικής Εισαγγελίας Νομού Πρεμετής με αριθμ. 32/ 27.05.2006 για παύση της υπόθεσης). Παρόλο την απόφαση αυτή του οργάνου της αλβανικής Εισαγγελίας ο κ. Μπουντίνα τολμά, με χρήματα του αλβανικού κράτους, να απορρίψει την απόφαση και να υποβάλει μέσο της ταινίας (που σύμφωνα με τους κριτικούς μίας κάκιστης ποιότητας) μία ψεύτικη ιστορία , και προσβάλλει χωρίς να διστάζει ζωντανούς και νεκρούς και όχι μόνο την Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά και ευρύτερα το Αλβανικό λαό.
3. Για τα γυρίσματα της ταινίας έγινε και μία φοβερή ιεροσυλία. Βεβηλώθηκε ο ιερός τόπος της ιστορικής Εκκλησίας της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (10 αιώνα) στο χωριό Λάμποβο του Σταυρού, όπως και επίσης η Αγία Τράπεζα. Ο σκηνοθέτης ομολογεί το γεγονός πως « οι εκκλησία τους Λαμπόβου αποτελεί ένα ιστορικό μνημείο του αλβανικού Πολιτισμού» και πως μέσα σ’ αυτήν δεν τελούνται Θείες Λειτουργίες. Πρόκειται όχι μόνο ψευδή για μια δικαιολογία, αλλά και στενόμυαλη….. Όπως δηλώνουν οι κάτοικοι του χωριού, η εν λόγο εκκλησία χρησιμοποιείτε για την τέλεση Ιερών Μυστηρίων και άλλων τελετών της Ορθόδοξης Εκκλησίας οι οποία έχει ανακαινισθεί πρόσφατα με έξοδα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας. Ποίος έχει πει στον κύριο Μπουντίνα πως μία εκκλησία η οποία είναι μνημείο πολιτισμού παύει να είναι ιερός θρησκευτικός χώρος απέναντι στον οποίο πρέπει να υπάρξει απόλυτος σεβασμός ?! Αυτό το ιερό θρησκευτικό μέρος το σεβάστηκαν επί 10 αιώνες και καθεστώτα πολύ πιο εχθρικά, ενώ τώρα, εν έτι 2011 έρχεται ένας αλβανός σκηνοθέτης που ζει επί 20 χρόνια στην Ιταλία για να το προσβάλλει, με τα χρήματα του Υπουργείου Πολιτισμού των Δημοκρατιών της Αλβανίας και Ιταλίας.
Διαμαρτυρόμαστε δυναμικά ενάντια στα υπεύθυνα όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού της Αλβανίας, γιατί έδωσαν την άδεια στον προαναφερθέν κύριο να γυρίσει, μέσα στο θρησκευτικό μνημείο, την προσβλητική ταινία για τη Ορθόδοξη Εκκλησία, το οποίο εκθέτει άσχημα γενικά την θρησκεία στην σύγχρονη Αλβανία. Καταγγέλλουμε συγχρόνως την ξεκάθαρη καταπάτηση του Νόμου 10057/22.1.2009 ( Συμφωνία μεταξύ του Υπουργικού Συμβουλίου της Δημοκρατίας της Αλβανίας και της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας για την ρύθμιση των αμοιβαίων σχέσεων). Ο νόμος, στο άρθρο 23, παράγραφο 2, λέει : « το κράτος μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα θρησκευτικό μνημείο μόνο για ανώτερα συμφέροντα και μόνο αφού έχει συμφωνήσει προκαταρτικά και η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας». Ασφαλώς δεν αποτελεί «ανώτερο συμφέρων» να κοροϊδεύεις έναν αλβανό ορθόδοξο ιερέα. Ούτε καν πάρθηκε προκαταρτικά η «αρέσκεια» της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας. Επιπλέον υπενθυμίζουμε πως στο ίδιο άρθρο, παράγραφο 1 γράφετε πως:
«Τα θρησκευτικά μνημεία που έχουν την ιδιότητα του μνημείου πολιτισμού να επιστραφούν στην ιδιοκτησία της Ορθόδοξη Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας να προστατευτούν και να αντιμετωπίζονται από το νόμο της πολιτιστικής κληρονομιάς». Έχουν περάσει δύο χρόνια από την ισχύ του νόμου και το Υπουργείο Πολιτισμού, αντί να τα επιστρέψει αυτά τα θρησκευτικά μνημεία τα δίνει σε σκηνοθέτες που σκοπεύουν την ανατίναξη της αυθεντίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Αλβανίας. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως αυτή η ταινία έχει ξεπεράσει σε πολλά σημεία τις ακραίες προπαγανδιστικές ταινίες που έγιναν κατά το αθεϊστικό καθεστώς.
Εν κατακλείδι, παρακαλούμε την Κρατική Επιτροπή για τις Θρησκείες:
α. να κάνει γνωστή την διαμαρτυρία μας στα κρατικά όργανα που στήριξαν και χρηματοδότησαν αυτή την ταινία γεμάτη συκοφαντίες,
β. να μεριμνήσει για την αποφυγή παρόμοιων διαστρεβλώσεων στο μέλλων,
γ. να μεριμνήσει για την εφαρμογή του νόμου 10057/29.1.2009, για την προστασία ιερών χώρων όπως και για την επιστροφή τους στην Ορθόδοξη Εκκλησία που τα έχει δημιουργήσει και στην οποία ανήκουν.
Τέλος είναι λυπηρό , για την εικόνα της ίδιας της Αλβανίας, το γεγονός πως αυτή η ταινία έχει προβληθεί στο Φεστιβάλ της Σόφιας και όπως έχει γίνει γνωστό, ο σκηνοθέτης προσβλέπει να το παρουσιάσει και σ’ άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για το λόγο αυτό θα κοινοποιήσουμε την διαμαρτυρία αυτή και στους διεθνής θρησκευτικούς οργανισμούς, μέλος των οποίων είναι και η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας. Θεωρήσαμε πως είμαστε υπόχρεοι να σας στείλουμε την διαμαρτυρία αυτή, μια και η σαρκαστική προσβολή των κληρικών μίας παραδοσιακής θρησκευτικής κοινότητας της Αλβανίας δεν αποτελεί έκφραση πολιτισμού που αξίζει την χρηματοδότηση από τα δημόσια ταμεία.
Απεναντίας η ταινία “Ballkan Bazar” προσβάλλει την χώρα και αμαυρώνει την πολιτιστική εικόνα της αλβανικής κοινωνίας, μάλιστα σε μια στιγμή που η Αλβανία έχει σκοπεύσει την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
H Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας.
Εις διαταγή της Ιεράς Συνόδου.
Αρχιγραμματεύς,
Πρωτοπρεσβύτερος
Ιωάννης Τρεμπίτσκα».
Σας επισυνάπτουμε:
1. Απόφαση της Δικαστικής Εισαγγελίας Νομού Περμετής.
2. Την διαμαρτυρία των 145 κληρικών της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας.
3. Την διαμαρτυρία των κληρικών της Μητροπόλεως Αργυροκάστρου.
4. Την δήλωση των πιστών της Ενορίας Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στο Λάμποβο του Σταυρού.
http://ortodoksikoritsa.blogspot.com/
Μέσα σε ένα χρόνο είχαμε την δολοφονία Γκούμα μέσα στο μαγαζί του επειδή μίλαγε ελληνικά,την απόλυση της δικαστικού επειδή δήλωσε ελληνίδα,την φυλάκιση του βλαχόφωνου επειδή προσπάθησε να ευπρεπίσει νεκροταφείο ηρώων του '40 και επειδή δήλωσε Έλληνας,το κλείσιμο ελληνικών σχολείων στη Β.Ήπειρο,την κατατρομοκράτηση με κάθε μέσο του ντόπιου ελληνικού στοιχείου και την συκοφάντηση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας υπό τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο από κάτι τυχάρπαστους και την πρόκληση πριν από μερικές μέρες των απογόνων των ναζιστών εγκληματιών Τσάμηδων.Έχουμε συνολικά μία κατάσταση Χότζα με το χειρότερο ότι πλέον οι Έλληνες αναγκάζονται να φύγουν από την περιοχή και σιγά σιγά δεν θα ακούγεται πουθενά ελληνική μιλιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε όλα αυτά το ελληνικό Υπ.Εξ.,τηρώντας απαρασάλευτα την γραμμή που εισήγαγε ως Υπ.Εξ. (και ορίζοντας την πολιτική το κύκλωμα που από τότε κυβερνά το Υπ.Εξ.) ο σημερινός μας πρωθυπουργός δεν αποκρίνεται καν,ούτε φραστικά έστω,στις απίστευτες αυτές προκλήσεις και δεν στέργει στα βάσανα του εκεί ελληνισμού, εγκαταλείποντας τους!Η λέξη αηδία για την κυβέρνηση αυτή και για το θέμα αυτό θα είναι πολύ μικρή πιστεύω!
Δεν πρέπει φυσικά να παραλείψουμε να αναφερθούμε στον βρώμικο ρόλο της Ιταλίας!Από τότε που πρωτοτέθηκε θέμα Β.Ηπείρου η Ιταλία έκανε τα πάντα για να μη προσαρτηθεί στην Ελλάδα και αν τότε οι πράξεις τις αυτές παρά το άδικό τους (η περιοχή ήταν εθνικά ελληνική και είχε απελευθερωθεί τόσες φορές από τον ελληνικό στρατό) είχαν κάποια λογική (ότι φοβόταν ότι με μια ελληνική Β.Ήπειρο κλεινόταν η Αδριατική και η Ελλάδα γινόταν πολύ ισχυρή),εύκολα βέβαια καταρρίψιμη και εν τέλη...παράλογη,εντούτοις σήμερα είναι εντελώς μα εντελώς παράλογο να θέλουν να εξαφανιστεί κάθε ίχνος ελληνισμού από την Β.Ήπειρο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης πρέπει να δούμε και γενικά την πολιτική της Ιταλίας απέναντι στην Ελλάδα που ήταν πρόξενος πολλών και πολύ μεγάλων δεινών για παράδειγμα Βορειοηπειρωτικό,Μικρασιατική Καταστροφή,Δωδεκανησιακό,ελληνοϊταλικός πόλεμος,σφοδρότατος εμπορικός ανταγωνισμός κτλ,γενικά ήταν από τις πιο εχθρικές χώρες απέναντί μας, και μάλιστα με ύπουλο τρόπο,κάτι που εμείς το παραθεωρήσαμε και σίγουρα είναι κάτι που δεν υπάρχει στην συνείδηση του απλού Έλληνα και πιστεύω και στη συνείδηση του απλού Ιταλού.Αμείλικτοι απέναντί μας!
Ξέρετε ότι υπήρχε τουλάχιστον μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '80 πλήρες σχέδιο κατάληψης της Κέρκυρας από τους Ιταλούς,με αφορμή εντάσεις στην περιοχή λόγω διάλυσης της Γιουγκοσλαβίας;
Το δυστύχημα για την χώρα μας είναι ότι και οι προηγούμενες κυβερνήσεις ήσαν εξ ίσου φοβικές και ενδοτικές. Όσο θα κυβερνούν τα πολιτικά τζάκια με τις γνωστές εξαρτήσεις τους από ξένα κέντρα ο τόπος θα πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο και εκείνο που με απογοητεύει είναι ότι ουδείς είναι έτοιμος να κάνει αυτοκριτική και να δηλώσει "ως εδώ και μη παρέκει". Η συντριπτική πλειοψηφία των κάθε είδους "αγανακτισμένων", όπως αντιλαμβάνομαι (και μακάρι να κάνω λάθος) ζητάει απλώς να ξαναγυρίσουμε στα παλιά (διακοποδάνεια, επιδοτήσεις κλπ) εξ ου και το σύνθημα που κυριαρχεί είναι "φέρτε πίσω τα κλεμμένα"! Εγώ τουλάχιστον δεν έχω ακούσει τοποθετήσεις του τύπου "περισσότερη δουλειά", "καλύτερα φτωχοί, αλλά αξιοπρεπείς", "οι συνδικαλιστές στην φυλακή" κλπ Όλα αυτά με πείθουν ότι η νεοελληνική κοινωνία δεν είναι απλώς παρακμιακή, αλλά σάπια...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι αλήθεια αυτό που λέτε και ότι επίσης από την πλευρά της ελληνικής κοινωνίας δεν υπάρχει καμία μα καμία διάθεση για αντίσταση στα εθνικά θέματα,ξέρετε από πόσους έχω ακούσει να λένε "τι με νοιάζει αν θα πληρώνομαι σε ευρώ ή σε γρόσια;",βέβαια την αντίληψη αυτή κάποιος ή κάποιοι την έφεραν στη χώρα...
ΑπάντησηΔιαγραφή